Over Vincent Icke

Onderzoek alles, met passie en precisie, is de levensinstelling van Vincent Icke.
Hijzelf zegt dat dit het logisch samenspel van de kunstenaar en de wetenschapper in hem verklaart. Als wetenschapper onderzoekt hij niet alleen de nog onverklaarde verschijnselen in het Heelal, maar brengt zijn bevindingen gepassioneerd over op zijn gehoor, van alle leeftijden en achtergronden. Hij wil iedereen laten meedelen in zijn verwondering en ontzag voor de natuur. Vanaf zijn prilste jeugd is hij onderzoeker en vormgever. Zijn vader was beeldend kunstenaar, filmer en animator Cor Icke (veel film en animatiewerk in Beeld en Geluid H’sum). Van jongs af aan is Icke door zijn vader geschoold in vorm en kleur en vele technieken. Hij studeerde in Utrecht, promoveerde in Leiden, werkte in Engeland en Noord-Amerika en volgde later de deeltijdopleiding vrije kunst en grafische vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie. Gedurende de gehele periode van studie en werk in de wetenschap heeft hij ook als beeldend kunstenaar gewerkt, geëxposeerd en verkocht.
De vormkracht waarmee hij wetenschappelijke ontdekkingen in beelden omzet, is een voortdurende bron van onderzoek. Niet alleen aan de beelden zelf, maar ook aan de technieken die Vincent Icke gebruikt kan men eigen ontwikkeling en die der wetenschap aflezen.
Vincent Icke is naast beeldend kunstenaar ook hoogleraar Astrofysica aan de Universiteit Leiden, bijzonder hoogleraar Kosmologie aan de Universiteit van Amsterdam, was als hoogleraar in 2002-2003 verbonden aan de Universiteit van Florence, publicist en hij is zeer actief in het overbrengen en uitleggen van ontwikkelingen in de wetenschap aan het brede publiek. Daarbij vormt zijn beeldend vermogen, ook in de illustraties en voorbeelden die hij gebruikt, zeker de helft van zijn succes.
In de jaren voorafgaand aan 2001 was Vincent Icke wegbereider voor de oprichting van de Faculteit der Kunsten aan de Universiteit Leiden Vanaf 2009 valt de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) als onderzoeksinstituut onder de faculteit der Geesteswetenschappen. Als enig instituut in Nederland bestaat bij de ACPA de mogelijkheid promotieonderzoek te doen.
Sinds 2014 is hij lid van de Raad van Toezicht van de Gerrit Rietveld academie.
Gastdocentschappen en gastcolleges verzorgde hij aan vrijwel alle kunstacademies in Nederland.
Van 2014 tot 2020 was hij lid van de Raad van Toezicht van de Gerrit Rietveld academie.
Gastdocentschappen en gastcolleges verzorgde hij aan vrijwel alle kunstacademies in Nederland.
Recent ontwierp hij twee waterkunstwerken: de Einsteinfomtein, die bij het Gorlaues gebouw in het sciencepark komt, begin 2023. En de Huygensfontein, waarvoor de gemeente Den Haag belangstelling toont. www.huygensfontein.nl
Zijn recente computergraphics, van heel klein tot heel groot, hebben als onderzoeks-thema: hoe zouden buitenaardse buren zich door de ruimte kunnen bewegen, zodanig dat ze de gehele Melkweg en verder bereizen. De verbeelding van die ‘ruimteschepen’ geeft esthetisch heel mooi werk, dat ook nog een intrigerende gelaagdheid heeft.

Over de door hem veel gebruikte Giclée druktechniek:

De giclée techniek
Drukprocessen spelen allang een voorname rol in de kunst:
denk bijvoorbeeld aan de houtsneden van Hokusai, de etsen
van Rembrandt, de aquatints van Goya.
Giclée is een van de modernste van zulke technieken, een zeer
veelzijdig en subtiel kleurendrukproces. Het lijkt een beetje op
airbrush, maar dan tienduizendmaal verkleind. Deze kunstdruktechniek
(uit te spreken als zjie-kléé, naar het Franse
werkwoord gicler:
stralen of vernevelen) heeft zich tussen de
bestaande kunstdruktechnieken een eigen plaats verworven.
Daarbij wordt speciale langhoudbare inktverf in acht tinten
zeer fijn verneveld in verscheidene lagen.
Giclée wordt industrieel op vrij grote schaal toegepast voor het
maken van natuurgetrouwe kopieën van schilderijen, litho’s en
soortgelijke kunstwerken. Uiteraard wordt de techniek ook
gebruikt voor het maken van oorspronkelijk werk, zoals in mijn
geval.
Het oppervlak van een giclée-prent heeft een bijzondere,
fluweel-achtige structuur die een zeer diepe tonaliteit kan
vasthouden en bovendien vanuit extreme kijkrichtingen nog
steeds een goed beeld geeft. Om die aspecten te kunnen beleven
zijn de prenten dus niet achter glas gemonteerd. Zo is alles
perfect te zien, maar het werk is wel kwetsbaar.
Vincent Icke’s tentoongestelde giclée-prenten zijn digitale
composities, die voor hem werden gedrukt door Re-Art, de drukkerij van
Marcel en Wilma Salome in Almere. www.re-art.com